ΧΕΙΜΩΝΙΑΤΙΚΟΣ ΕΝΙΠΕΑΣ - ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ

Την ΝΕΑ  διαδρομή του Χειμωνιάτικου Ενιπέα θα το περιγράψουμε σε 2 κομμάτια. Πιο αναλυτικά η περιγραφή παρακάτω.

Κομμάτι Πρώτο : Εκκίνηση – Μεταλική Γέφυρα Ενιπέα – Γραφείο Πληροφοριών Φορέας Διαχείρισης Εθνικού Δρυμού Ολύμπου (μέσω ανάποδης φοράς της διαδρομής Melindra Trail) – Θέση Κοκκινόγιες (Κιόσκι) – Καταφύγιο Μπουντόλας (Σταυρός) – Χανδόλια – Ζηλνιά – Χούτα Χωράφι – Μύλοι

Η διαδρομή ξεκινά μπροστά από τον χώρο τερματισμού του Olympus Marathon, μέσα στο Δημοτικό πάρκο Λιτοχώρου. Αρχικά κινείται πάνω στον κεντρικό δρόμο με δυτική κατεύθυνση, προς την πλατεία Λιτοχώρου. Από την κεντρική πλατεία, συνεχίζουμε τον πλακόστρωτο δρόμο για 300m περίπου και στη συνέχεια παίρνουμε τον δρόμο δεξιά για 200m, όπου η διαδρομή περνάει κάτω από γέφυρα. Περνάμε απέναντι τον δρόμο με κατεύθυνση προς το Ξενοδοχείο Πάνθεον και στη συνέχεια ακολουθούμε ανάποδα το τελευταίο κομμάτι όλων των διαδρομών μας. Αφού φτάσουμε στη χαρακτηριστική σιδερένια γέφυρα, κινείται αρχικά σε κομμάτι του Melindra trail, αλλά με την ανάποδη κατεύθυνση και αφού φτάσουμε στον χωματόδρομο, ανηφορίζουμε αριστερά τον χωματόδρομο όπου θα φτάσει στον δρόμο για να τον περάσουμε απέναντι με φορά προς το γραφείο πληροφοριών του Εθνικού Δρυμού Ολύμπου.

Στη συνέχεια και αφού ακολουθήσουμε το μικρό μονοπάτι κάτω από το κτίσμα, βγαίνουμε στο δρόμο, όπου θα κινηθούμε για ένα χιλιόμετρο μέχρι το χαρακτηριστικό κιόσκι στην θέση Κοκκινόγιες. Από εκεί μπαίνουμε και πάλι σε μονοπάτι παράλληλα με το Ρέμα Γκαλντριμά για τα επόμενα 2κμ μέσα από πυκνό δάσος. Συνεχίζουμε αριστερά τη Ράχη με κατεύθυνση τη θέση Σταυρός (καταφύγιο Μπουντόλας) όπου και ο πρώτος σταθμός υδροποσίας στο 7ο χιλιόμετρο και σε υψόμετρο 930μ.

Καταφύγιο Μπουντόλας (Σταυρός) – Χανδόλια – Ζηλνιά – Χούτα Χωράφι – Μύλοι

Περνώντας το  δρόμο απέναντι, μπαίνουμε και πάλι σε μονοπάτι με κατεύθυνση τη θέση Χανδόλια. Από εκεί κατευθυνόμαστε αριστερά. Στη συνέχεια μετά από 1Km περίπου κατηφόρας φτάνουμε στη δασική θέση "Ζηλνιά". Μετά τη "Ζηλνιά" το μονοπάτι συνεχίζει κατηφορικό. Μετά από 300m, στη διχάλα ,παίρνουμε το αριστερό μονοπάτι που είναι πριν από τη θέση "Χούτα χωράφι". Η ήπια κατηφόρα συνεχίζεται με αρκετά ανοίγματα, όπου ο αθλητής βλέπει την υπέροχη θέα προς το Λιτόχωρο, τον Θερμαϊκό και φυσικά τον Όλυμπο. Στη συνέχεια προχωράμε σε ένα ξέφωτο με επίπεδες, γκριζόλευκες πλάκες, συνεχίζουμε μέσα σε ήδη πυκνή μακία βλάστηση περνούμε δίπλα από το "κτήμα Σαμουήλ" και μπαίνουμε στην περιοχή "Κούβαρη". Η ήπια κατηφόρα συνεχίζεται σε μαλακό τερέν και σύντομα μας οδηγεί σε μικρή μεταλλική πεζογέφυρα, περνάμε απέναντι.

Στην έξοδο της γέφυρας παίρνουμε το δεξιό (δυτικό) σκέλος του μονοπατιού, το οποίο κινείται απότομα ανηφορικά, αλλά για λίγα μέτρα, και παράλληλα με τον ποταμό Ενιπέα κατευθυνόμαστε προς την περιοχή Μύλοι με την ομώνυμη ταβέρνα. Ήμαστε ήδη στο 12ο χλμ της διαδρομής και έχουμε πάρει 760μ υψομετρικής. Εκεί είναι ο κεντρικός σταθμός και το μοναδικό σημείο αποκλεισμού στις 2:45.

Πατήστε στην Εικόνα για μεγέθυνση

Κομμάτι Δεύτερο : Μύλοι – Ε4 – Διασταύρωση Καστάνας – Γκόλνα – Άγιοι Απόστολοι – Λιτόχωρο (Τερματισμός)

Εδώ τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα. Από δω και πέρα η διαδρομή κινείται στο γνωστό σε όλους μονοπάτι Ε4. Έτσι φεύγοντας από τον κεντρικό σταθμό στους μύλους μπαίνουμε ουσιαστικά μέσα στο φαράγγι του Ενιπέα ακολουθώντας για 200 περίπου μέτρα το πλακόστρωτο αυλάκι που δίνει νερό στο Λιτόχωρο και στη συνέχεια και λοξά  αριστερά μπαίνουμε στο μονοπάτι Ε4.

Η διαδρομή εδώ έχει ξεκάθαρο ίχνος με τα γνωστά σκαμπανεβάσματα του μονοπατιού. Πρώτο γνωστό σημείο είναι οι θέσεις «Πόρτες» με την επίπονη ανηφόρα. Στη συνέχεια το μονοπάτι κατηφορίζει με κάποιες αλλαγές ανηφόρας κατηφόρας έως το επόμενο γνωστό σημείο στη θέση «Δαμασκηνιές». Στη συνέχεια (7κμ από Μύλους και 18,5κμ από την αρχή) φτάνουμε  σε διακλάδωση του μονοπατιού (ευθεία συνεχίζει το Ε4 προς την γέφυρα της Καστάνας). Εδώ παίρνουμε το αριστερό σκέλος (και όχι ευθεία). Ουσιαστικά αφήνουμε το μονοπάτι Ε4 και η διαδρομή ανηφορίζει για τα καλά την πλαγιά της Γκόλνας. Σε ένα χιλιόμετρο περίπου από τη διασταύρωση υπάρχει αυτοσχέδια βρύση με το δροσερό νερό της Ρεματιάς.

Το μονοπάτι συνεχίζει ανηφορικό μέσα σε ένα πανέμορφο οξόνα έως ότου ο αθλητής φτάσει στο ψηλότερο σημείο της διαδρομής όπου μια άλλη έκπληξη περιμένει το δρομέα, καθώς μια μοναδική εικόνα ανοίγεται πίσω του: το συγκρότημα των κορυφών απλώνεται αμφιθεατρικά μπροστά, με τον Ενιπέα σε πρώτο πλάνο και σε όλο το ανάπτυγμά του σε πλάτος και το Μοναστήρι του Αγίου Διονυσίου στο κέντρο.

Αμέσως μετά και μόλις το μονοπάτι αρχίζει να κατηφορίζει για το κιόσκι της Γκόλνας και το Λιτόχωρο, μπαίνει σε μια χαρακτηριστική ευθεία-τούνελ, μέσα σε δάσος πεύκου. Σύντομα, το μονοπάτι βγαίνει με απόλυτη ασφάλεια στην άκρη ενός γκρεμού που προσφέρει μοναδική θέα της άλλης πλευράς του φαραγγιού του Ενιπέα, που κατακρημνίζεται στα αριστερά του, της "Ζηλνιάς" και μπροστά του το Λιτόχωρο.

Στη συνέχεια το μονοπάτι βγαίνει σε ομαλότερο πεδίο και περνά από μεγάλο ξέφωτο, όπου βρίσκεται μια πέτρινη κατασκευή σαν περίπτερο, από την οποία το μονοπάτι περνά δίπλα. Τώρα η διαδρομή κατηφορίζει για τα καλά την πλαγιά της Γκόλνας.

Μετά από 2κμ συναντάμε μια αυλόπορτα μιας μεγάλης αυλής, που ανήκει στον Ξενώνα Φακή.

Δεξιά και για 40μ ακολουθούμε τον τσιμεντένιο δρόμο και στη συνέχεια αριστερά στο μονοπάτι. Το μονοπάτι είναι καλογραμμένο και κατηφορικό και σε 100m βγαίνει στην άσφαλτο. 50μ μετά μπαίνουμε και πάλι στο μονοπάτι για τους Αγίους Αποστόλους. Είναι σύντομο αλλά απότομα κατηφορικό, ανάμεσα σε ψηλόκορμες βελανιδιές και πλατάνια.

Κατηφορίζοντας για 450μ βγαίνουμε στον χωματόδρομο, πάνω από το εξωκλήσι της Αγίας Παρασκευής. Παίρνουμε τον δρόμο αριστερά και μετά από 300μ στρίβουμε δεξιά και κατηφορίζουμε στην είσοδο του Λιτοχώρου. Από εκεί και πέρα για και για 1100μ κινούμαστε μέσα στον οικισμό του Λιτόχωρου έως τον τερματισμό στο θεατράκι του πάρκου του Λιτοχώρου.

Πατήστε στην Εικόνα για μεγέθυνση

Ολόκληρη η διαδρομή του Χειμωνιάτικου Ενιπέα

Προφίλ Διαδρομής

Αρχείο GPX διαδρομής Χειμωνιάτικου Ενιπέα (Download)